Wednesday, March 4, 2009

Kisah Kenduri Kahwin


Kisah ini terjadi pada 1 Mac 2009.
Dengan semangat berkobar-kobar, aku telah membawa hadiah yang agak besar untuk Kak Siti, hasil perkongsian duit aku dengan Mamat. Terpaksa berkongsi dengan Mamat coz gaji tak masuk lagi. Pukul 10 pagi, aku & Kairul sudah menunggu di bus stop. Sorang demi sorang datang, akhirnya tibalah kereta Viva BKD datang ( BKD stand for what ek....) . So, secara rasminya Kairul telah menjadi driver, Kak Ayu menjadi co driver, aku n Adam menjadi penumpang kehormat kat belakang. Bermulalah perjalanan berkonvoi 6 buah kereta.

Keadaan yang pada mulanya tenang, bertukar menjadi semacam r
ace. Satu demi satu kereta geng2 lain potong kereta kami dan akhirnya kereta kami agak sedikit terkebelakang. Maklumlah, kenderaan berat, hendaklah sentiasa disebelah kiri. Tapi, hairannya, kereta baru Myvi CCF masih dibelakang kami, dan kerana semangat berkonvoi, akhirnya kami bersetuju untuk menunggu kereta dibelakang. 4 kereta didepan sudahpun meluncur laju meninggalkan kami. Masing-masing telah membuat satu agreement untuk bertemu di Tol Lanchang.

Biasalah, dalam perjalanan, dengan adanya Kak Ayu dan aku, yang telah lama tak bersembang dan berkongsi cerita, dan ditambah pula dengan Kairul dan Adam, debater Ump, keadaan dalam kereta viva kami bertukar menjadi hingar bingar. Dari satu gossip, kepada gossip yang lain, penuh dengan berita terkini , hiburan sensasi. Banyak info baru yang hangat aku dapat tahu, maklumlah sudah hampir enam bulan meninggalkan UMP. Gelak ketawa dan senyuman mengiringi perjalanan kami.

Tiba-tiba terdengar satu suara "Eh, tu bukan Tol Lanchang ke?”.. maka aku menjenguk kepala dan melihat. "Betullah, tu tol lancang la...”.. Kak Ayu dengan gelabahnya menjawab ” Alamak, kita dah terlepas” dan Adam masih blur sebab baru bangan dr tdo. Hahaha, kami telah terlepas tol. Nak patah balik tak boleh, so terpaksalah la keluar tol Karak. Orang
cakap, terlajak perahu boleh undur, terlajak sembang, terlepas tol la gamaknya. Masing-masing pasrah. Tapi, aktiviti sembang menyembang kami tak pernah terhenti walaupun terlepas jalan. Hurm, tak belajar dari kesilapan.

Tapi, semangat utuk ke rumah Kak Siti masih berkobar-kobar. Malu bertanya sesat jalan. Berpandukan pepatah itu (chewah..chewah)..Dari budak yang sapu sa
mpah, budak2 yang berkumpul di bawah pokok, hinggalah pakcik goreng pisang, habis semuanya kami bertanya. At last, sampai jugak kat rumah Kak Siti di Felda Mempaga walaupun beberapa kali tersesat jalan. Yang paling best, kami sampai bersama dengan rombongan pengantin dan disambut dengan paluan kompang. Ini sedikit sebanyak dapat meng”cover” malu kami yang sesat dan tak ingat dunia kalau dah bersembang. Hahaha.

Kerana lapar, kami makan dengan enaknya. Sesambil itu, korang teng
oklah gambar dibawah ni yer..


senyum-senyum cover malu...Hehehe


Pengantin bagai pinang dibelah-belah. Senyum lebar Kak Siti..


Pengantin nak makan beradab... Biadapkah kami mencelah untuk amik gambar???


Kepada Kak siti & Suami, Selamat Pengantin Baru. Semoga kekal keakhir hayat. Gunakanlah mineral pot yang dihadiahkan dengan sebaiknya.. Eh, terbagi tau plak :)

Sesekali persoalan ini bermain di fikiran. Sorang demi sorang kahwin. Aku bile lagi??? Ada ke jawapan untuk soalan itu??? Tunggu.....

P/S: Kepada kawan-kawan yang nak kahwin tu, jangan lupe jemput saya yer. Saya masih menggunakan no telefon dan alamat yang sama. Terima Kasih :)

5 comments:

khai. M said...

panjang benar crt ko BD..huhuhu...tp MyVi bukan CCF la..CCJ..huhuhu

Mohd Hazaruddin said...

BKD - Bidi Kemaruk Duit! (Versi Blog)...

Kalau versi uddin & bash ... paham2 sendiri!

Aku kat KT ni ... lepak otel ... esok malam ambik bas ke Kl ... Lusa tgh ambik flight ke Medan ...

MAS K ... Airasia/Fireflyz tolak tepi(buat sementara waktu) ... :p

Anonymous said...

uddin..
best nyer ko p indon..
huhuhu..
nak pergi jugak...
huhuhu...
biler nak g ngan geng koreiv nie...

jiwakitamerdeka said...

Kalau dah ok...nikah cepat2...seronok boleh, pahala pun boleh.

mr_jayzack said...

insyaALLAH..jiwa kita merdekan..doakan jodoh saya cepat sampai dan duit pun cukup....hehe