Thursday, March 12, 2009

Kisah Pasar Malam

Seperti biasa , petang khamis, aku pergi membeli makanan kat pasar malam.

On the way balik, aku terpndang dengan sekumpulan student yang tengah lepak kat devider jalan. Ada sekumpulan pelajar perempuan dan laki. Perangai dan gelagat mereka amat mengecewakan. Memang aku sedih tengok keadaan mereka.

Selama aku belajar disini sebelum ini, aku belum pernah melihat kelakuan yang teruk dan menyedihkan ini. Aku ni bukanlah baik sangat, tapi at least, aku mampu fikir mana yang baik dan mana yang buruk coz sebagai pelajar "UNIVERSITI", masyarakat setempat memandang kita. So, kalau keadaan ini yang dipertontonkan kepada masyarakat, apa lagi harapan yang tinggal.

Aku terpikir “ini ke student universiti sekarang. Apa nak jadi dengan anak bangsa kita yang macam ni !!!”

Siapa yang mampu menjawabnya.....

13 comments:

x-m(kazikarin) said...

betul2..aku juga ada perasan..
teruk2..
x macam zaman kita dulu kan

Anonymous said...

tu la azam..
sape nak dipersalahkan....

zaman kita dulu..
at least tahu camner nak adapt dengan environment..
no words la to say...
huhuhu

Anonymous said...

itu yang nampak secara zahir, yang tak nampak...subhanallah..Allah kurniakan kepandaian, masuk universiti...utk menuntut ilmu, mendekati-Nya..akhirnya inilah kerja mereka...

elliashah said...

bukan jauh beza masa kt dulu dgn adik2x nie..
tapi agaknya
setahun dua ni beikan perbezaan yg besar..

br je tinggalkan ump setahun..aduhaii

Anonymous said...

en kamal..

orang mungkin nampak menjadi pensyarah itu mudah... tapi hakikatnya, inilah satu cabaran besar dalam kerjaya pensyarah...
pensyarah bukan setakat mengajar.. tapi mendidik...
mengajar dan mendidik adalah dua perkara yang terlalu jauh bezanya...
mengajar hanya setakat memberi ilmu...
mendidik adalah membentuk pelajar dengan ilmu...
itu yang saya faham...

insyaALLAH, harap semua pensyarah menanam azam untuk mendidik...

haidar,
harap azam ko nak jadi lecturer satu hari nanti tercapai...dapat mendidik anak bangsa..

azam,
masa berubah, zaman pun berubah...
semua berubah..
harap kita takkan berubah...

Anonymous said...

takrifan mendidik dan mengajar hampir sama, tapi methodologi kedua-duanya ada perbezaan yg ketara..saya sgt setuju dengan pandangan BD.

apa yang saya nampak sepanjang 6 tahun di UMP, akhlak dan etika pendidik/pengajar/staf UMP menurun berkadar dengan masa. Nak tahu ms saya diinterview msk kuktem dulu, soalan pertama yg saya kena jawab ialah berapa kali solat jemaah (bukan jumaat) dalam seminggu? dan soalan kedua merokok atau tak?

rasa2 ada tak lagi soalan spt tu ditanya sekarang?

anak2 muda/remaja perlukan idola 'live' di depan mata disebabkan mereka terlalu malas utk belajar sirah nabi..jadi apa yang idola lakukan, dia akan lakukan...

Anonymous said...

pasal soalan interview tu, saya ada dengar jugak lecturer dulu crite...
tapi skang ni, saya pun tak pernah dengar lecturer bercerita pasal interview...

en kamal pernah tak bace artikel ni:

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0204&pub=utusan_malaysia&sec=Kampus&pg=ka_01.htm&arc=hive

pasal idola tu.. saya amat setuju dengan pendapat en kamal..yang paling penting, kepimpinan melalui teladan...

Anonymous said...

link artikel..

to en kamal :

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0204&amp ;pub=Utusan_Malaysia&sec=Kampus&pg=ka_01.htm

Anonymous said...

aku sependapat ngn ko BD
perbezaan ketara nie buat aku berfikir2..
ada gak aku dgr dr sorang lecturer ni..ckp
"biarkan dorg nak kapel ke hape ker..nanti apa2 hal dorg tanggung sndri..sbb, kta da wat yg peraturan yg baek tp dorg nak langgr gak peraturan..xleh nak kata ape.."
ah..ayat2 nie nampak spt nya sudah putus asa mereka2 encik2 dan puan2 staff UMP kta..tp..fhm kah kita di situasi mereka??..
bak kata
"berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.."~

Anonymous said...

pija..
ko rase apa sebab utama lecturer tu kata camtue...

putus asa atau terasa hati?

Anonymous said...

hurm..
terasa hati,
sbb usaha yang dorg lakukan ibarat lalu saja di celah kelangkang..
xder erti dan langsung xder sape nak appriciate..

opss..j.a.n.g.a.n tuh..hurm..segan la bd..org kata aku cam sakit jiwa je..
bkn sakit jiwa tapi aku takot..
camne aku nanti..
berpisah..
sakit n pedih..~

Anonymous said...

salam BD,

baru sempat baca, terlalu sibuk dengan urusan PhD..

saya nak komen sikit 'Ada pegawai dan kakitangan yang menjadikan majlis-majlis pelancaran, perasmian dan perjumpaan di Kuala Lumpur atau di tempat lain sebagai keutamaan berbanding dalam universiti ini'..dulu saya pernah suarakan hal2 ni, pembaziran dan tak effective...tapi ms tu siapalah saya...

satu lagi...'kulit dah ok tapi isinya jauh drp sasaran'..sebenarnya kulit menggambarkan yang lama (dipukat secara beraluh), isi mengambarkan yang baru (macam pukat tunda)...dalam soal pengambilan staff..

apa yang saya nampak secara jelas, peranan VC memacu/wahana kemajuan universiti, kalu VC berfikiran macam senior lecturer atau berpolitik melebihi kepentingan akademik...itulah natijahnya..

semoga VC baru, bermisi baru..

Anonymous said...

sama -samalah kita doakan demi kemajuan universiti...

harap2 lecturer lama cepat2 balik...
saya mewakili semua kawan2 yang mempunyai sama pendapat ngan saya.....